Skip to main content

 

Bukan Biasa-biasa! Ini Latar Belakang Bakal Isteri Putera Mateen

2.9k
KONGSIAN

Sejak kebelakangan ini,  Putera Sultan Brunei Darussalam Hassanal Bolkiah yang bernama Pengiran Muda ‘Abdul Mateen atau Putera Mateen menjadi perbincangan netizen di Malaysia mahupun Indonesia. Memiliki paras tampan dan tubuh sasa, menjadikan kehidupan Mateen menjadi sorotan kerana beliau merupakan lelaki idaman setiap wanita.

Saat beliau digilai ramai wanita, muncul pula  wanita yang digelar kekasih putera raja ini iaitu Anisha Isa-Kalebic. Bagi anda yang tidak mengenali teman wanita Mateen, berikut ulasan ringkas profil Anisha Isa.

Anisha merupakan cucu kepada penasihat sultan yang berpengaruh di Negara Brunei Darussalam, Yang Berhormat Pehin Dato Awang Isa bin Awang Ibrahim.

Datuknya ialah seorang pembesar Brunei. Pada masa ini, beliau memegang jawatan sebagai Penasihat Khas Kebawah Duli Yang Maha Mulia dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri dalam kerajaan Brunei.  Beliau juga merupakan seorang Manteri, iaitu golongan pembesar diraja, dengan gelaran ‘Pehin Orang Kaya Laila Setia Bakti Diraja’.

Cucu Pengasas Syarikat Penerbangan Royal Brunei

Menurut laman web kerajaan Brunei www.pmo.gov.bn, Pehin Dato Haji Isa ialah pengasas Syarikat Penerbangan Royal Brunei. Pada tahun 1968 datuk Anisha dilantik sebagai Timbalan Peguam Negara dan Timbalan Menteri Besar (Timbalan Menteri Besar) pada tahun 1970. Hanya dari tahun 1971 hingga 2005 beliau dilantik sebagai Penasihat Am kepada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam.

Sejak itu, datuk Anisha menjadi rapat dengan ahli kerajaan. Pada November 1974 hingga Januari 1984: beliau juga pernah berkhidmat sebagai Pengerusi Pengasas Syarikat Penerbangan Royal Brunei yang diasaskannya.

Selain itu, Rupanya abang kandung Anisha iaitu dikenali dengan nama Danial Deen Isa Kalebic, merupakan kawan rapat Mateen. Mereka berdua sering bersama dan memiliki hobi yang serupa iaitu gemar bermain bola sepak.

Anisha diketahui lulus dari universiti terkenal di England. Pemilik wajah cantik dan natural ini juga mempunyai perniagaan dalam sektor fesyen dengan nama produk Slik Collective. Selain itu, Anisha dilaporkan memulakan perniagaan pelancongan bernama Authentirary bersama rakan baiknya.

Kedua-duanya sering dilihat bersama pada beberapa acara yang menyebabkan mereka dilaporkan mempunyai hubungan istimewa. Dalam sebuah gambar yang dikongsikan oleh Danial Isa, Anisha kelihatan comel apabila memakai pakaian tradisional India. Manakala Putera Mateen kelihatan segak dengan Kurta Hitam dan kedua-duanya kelihatan serasi.

Di tengah kesibukannya, Anisha juga tidak lupa meluangkan masa untuk bersenam. Beliau beberapa kali pergi bersenam di gim yang sama dengan  Mateen di Brunei Darussalam. Ramai netizen mengatakan mereka sangat manis apabila berada dekat, kelihatan mereka berdua selalu menghabiskan masa bersama.

VIA Pablo Raminez

Sementara itu, apabila melihat akaun Instagram peribadinya, Anisha sering merantau ke pelbagai negara. Anisha Isa juga sering dilihat memakai barangan jenama terkenal dalam beberapa aktiviti.

Namun, instagram peribadinya telah di ‘private’ dan hanya boleh dilihat oleh rakan-rakan terdekat sahaja. 


8
1
3
2
1
6
6

Jangan lupa langgani saluran InstagramFacebook dan Telegram Murai.MY untuk kemas kini berita hiburan terkini. 

Pakar Kata Bagus Tidur Siang Antara Jam 1 & 3. Ini Kamu Kena Tahu

85
KONGSIAN

Berehat sebentar bersama KitKat… eh bukanafternoon nap atau kita panggil tidur siang.

Dipetik daripada Healthline, pakar mengatakan bahawa tidur siang bermanfaat untuk otak. Ada yang melihat tidur waktu siang sebagai tanda kemalasan, tidak bertenaga atau penyakit. Tetapi kajian menunjukkan bahawa tidur siang boleh membuat mental kamu lebih berfungsi, bahkan yang berusia lebih 60 tahun.

Kajian pemerhatian mendapati bahawa individu yang tidur siang mendapat skor jauh lebih tinggi pada Mini Mental State Exam (MMSE), ujian saringan demensia standard yang merangkumi penilaian kemahiran visuospatial, penyelesaian masalah, memori kerja, kesedaran lokasi, dan kelancaran verbal. Kajian diketuai oleh Dr. Lin Sun dari Universiti Shanghai Jiao Tong.

Foto – Cleveland Clinic

Tidur siang yang ideal dan sihat harus diambil pada waktu tengahari antara jam 1 petang dan 3 petang, dari 10 hingga 30 minit.

Mayo Clinic menjelaskan tidur siang sangat baik untuk meningkatkan mood, tenaga, dan produktiviti sambil mengurangkan kegelisahan dan ketegangan fizikal dan mental.

Tidur siang yang singkat dapat membuat kamu merasa waspada dan bersedia untuk mengatasi hari tanpa perasaan “sleep intertia” – keliru, bingung, dan kesal yang dapat kamu rasakan ketika bangun tidur.

Tidur siang menawarkan pelbagai faedah untuk orang dewasa sihat, termasuk:

  • Ketenangan
  • Mengurangkan keletihan
  • Alert
  • Mood bertambah baik
  • Peningkatan prestasi, termasuk masa reaksi yang lebih cepat dan memori yang lebih baik
Foto – Healthline

Kalau terlajak tidur siang, apa yang berlaku? Sekiranya kamu sering tidur siang (lebih dari 1 jam), maka ini mungkin merupakan isyarat bahawa kuantiti dan kualiti tidur malam kamu tidak mencukupi. Banyak gangguan berlaku ketika kamu dalam tidur, menyebabkan kamu tidak mendapatkan tidur yang betul.

Oleh itu, perhatikan pattern gaya hidup kamu. Kalau jenis tidur malam jam 1 atau 2 pagi, mula berubah kerana takut ia akan memberi kesan pada kesihatan yang kita sendiri tak nampak.

Semakin lama kamu tidur siang, semakin besar kemungkinan kamu rasa terganggu (groggy) selepas itu.

Kata pakar, setelah tidur siang, beri masa untuk bangun sebelum menyambung semula aktiviti. Terutamanya yang memerlukan tindak balas cepat atau tajam.

2
1
2
1

Jangan lupa langgani saluran InstagramFacebook dan Telegram Murai.MY untuk kemas kini berita hiburan terkini. 


Comments

Popular posts from this blog